“Uluslararası nitelikte,
marka bir fuar IF Wedding Fashion İzmir”

-Pandemi nedeniyle 18 ay gibi bir süre ara verilen fuarımızın 15.sini geçtiğimiz kasım ayında gerçekleştirdik. Sizden genel bir değerlendirme alabilir miyiz?

Kasım ayında gerçekleştirdiğimiz fuar katılımcı ve ziyaretçi anlamında çok başarılı geçti. Avrupa’nın en büyüğü ve sektörün Uluslararası Fuarcılık Endüstrisi Derneği (UFI) onaylı tek fuarı IF Wedding Fashion İzmir’dir. Özel teşvik ve desteklerin yanı sıra hedef bölge odaklı ziyaretçi çalışmaları gerçekleştirdik. Başta Avrupa’dan ve dünyanın dört bir yanından gelinlik, abiye, damatlık sektörü olmak üzere, 83 farklı ülkeden 2089 profesyonel satın almacıyı fuarımızda ağırladık.

T.C. Ticaret Bakanlığı ve İzmir Ticaret Odası desteği ile Alım Heyeti Programı düzenlendi. Alım Heyeti Programı kapsamında ziyaretçilerin yüzde 32’si Avrupa’dan, yüzde 30’u Orta Doğu’dan yüzde 20’si Balkanlar ve Kafkasya’dan, yüzde 10’u ise Amerika ve diğer ülkelerden fuara gelerek görüşmeler gerçekleştirdi. Stantları gezerek katılımcı firmalar ile üç gün boyuna ticari anlaşmalara imza atan ziyaretçiler, ayrıca İzmir Ticaret Odası’nda da ikili görüşmeler yaptı. Böylelikle nitelikli katılımcıyı nitelikli ziyaretçi ile ortak noktada buluşturarak, iş anlaşmaları gerçekleştirmelerine ve genel anlamda tüm katılımcılarımızın mutlu bir fuar geçirmelerine destek olduk.

IF Wedding, 195 katılımcısı ve toplam 20 bine yakın ziyaretçisi ile gelinlik, damatlık ve abiye giyim sektör profesyonellerini bir araya getirdi. 185 yerli ve 10 yabancı katılımcıya ev sahipliği yaptık. 6 farklı ülke (ABD, İngiltere, İran, Kanada, Lübnan ve Katar), 9 farklı il (Adana, Ankara, Bursa, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kocaeli, Konya, Sakarya) katılımıyla fuarımıza çeşitlilik kattı.

2021 IF Wedding defilelerinde sergilenen gelinlik damatlık ve abiye tasarımları 2021-2022 modasına yön verdi. Birbirinden güzel gelinlik, damatlık ve abiye modellerinin sergilendiği tasarımlar, fuarizmir’de özel olarak oluşturulan defile alanında sektör profesyonellerinin beğenisine sunuldu. 10 Solo, 2 Karma, 1 İZFAŞ (İzmir Fuarcılık Hizmetleri Kültür ve Sanat İşleri Tic A.Ş.), 2 EİB (Ege İhracatçı Birlikleri) ve 1 Gala Defilesi gerçekleştirdik. Gelinlik Tasarım Yarışması, genç tasarımcıların moda sektöründeki yerlerini almaları için fırsat yarattı. 295 ilham veren tasarım yarıştı. 15 finalist içinden birinci olan Nurdan Ahsen Fıçıcı, (İzmir Ekonomi Üni.) 2022 IF Wedding podyum defilesinde yerini alacak. Tasarımcılarımız için oluşturduğumuz özel alanımız Designer Area’da, gelinlik ve abiye modelleri görücüye çıktı ve bu alan modaseverlerin buluşma noktası oldu.

-Tüm sektörlerin ciddi anlamda sıkıntı yaşadığı bu süreçte, toplu bir etkinlik olan düğünler en çok etkilenen etkinlikler oldu. Dolayısıyla evlilik sektörü en büyük sıkıntıyı yaşayan sektörlerin başında geliyor. Buna rağmen IF Wedding Fuarı’nı başarı ile tamamladınız, sizce IF Wedding’ in sırrı ne?

‘’Fuarlar sektörün tüm aktörlerinin bir araya gelmesi, yeniliklerin tanıtılması, katılımcıların ve ziyaretçilerin yeni ticari bağlantılar yapması açısından son derece önemli ve gerekli organizasyonlardır.’’

İzmir, sınır pazarlarına en iyi fırsatları sunan gelinlik, takım elbise ve abiye sektörü için Türkiye’nin Avrupa ve Ortadoğu’ya girişidir. Moda sektörünün kalbinin attığı, uluslararası nitelikte, marka bir fuar IF Wedding. Sektöre çok büyük katkıları var. Avrupa’nın en büyük moda fuarlarından bir tanesi… Bu markalaşma için yoğun bir çalışma yapılıyor. Nitelikli katılımcı ve ziyaretçiyi bir araya getirip büyük bir sinerji yaratıyoruz. Katılımcı ve ziyaretçiyi ortak noktada buluşturarak, mutlu olacağı ortamı sağlayıp, ticaretlerini yapabilecekleri, her anlamda kaliteli bir fuar yapmayı hedefliyoruz. Üretim yapan firmaları perakendeci, toptancı ve zincir mağazalar ile buluşturuyor, ülkemizde üretime ve ihracata büyük katkı veriyoruz. IF Wedding Fashion İzmir, iki yıllık aranın ardından ziyaretçilerine özlenen fuar deneyimini yaşattı.

İzmir Büyükşehir Belediyesi ev sahipliğinde düzenlediğimiz IF Wedding Fashion İzmir Fuarı; başta İzmir Ticaret Odası, Ege İhracatçı Birlikleri, Ege Giyim Sanayicileri Derneği olmak üzere destek aldığımız diğer kurumlar ile birlikte sektörün gelişimine destek vererek fuarımızı daha ileriye taşımaktayız.

-IF Wedding Fashion fuarı bu yıl özellikle İZFAŞ ve İZTO’ nun katkıları ile dünyanın stant ücreti en düşük, dekoratif tek tip stant uygulamasıyla da en şık organizasyonlarından birisini gerçekleştirdi. Pandemiden etkilenen ekonomik ortamda bunun getirileri sektöre nasıl yansıdı?

Fuarlar sektörün tüm aktörlerinin bir araya gelmesi, yeniliklerin tanıtılması, katılımcıların ve ziyaretçilerin yeni ticari bağlantılar yapması açısından son derece önemli ve gerekli organizasyonlardır. Ülkelerden ziyade kentlerdeki unsurlar sayesinde kentler markalaşıyor artık. Bu unsurlardan biri de fuarcılık. Bu gerçeklik, şehrin ekonomisini canlandırmak için birbirinden farklı proje ve önceliklere önem vermemiz gerektiğini gösteriyor.

Sektör katılımcılarına stantlı katılım sağlanması, maliyet zaman ve güvenilirlik anlamında firmalarımıza büyük destek sağladı. Tek tip stantlı katılım olması, firmalarda ürün odaklı rekabeti meydana getirdi. İç dizaynda istedikleri değişiklikleri yaparak kendi vizyonlarını yansıttılar.

IF Wedding Fashion İzmir Fuarı diğer sektörlere de destek oluyor. Kentteki otellerin doluluk oranları yerli ve yabancı ziyaretçilerin katkısı ile yüzde yüze ulaştı ve hazır giyim ihracatı yıl sonu kapanış rakamlarına olumlu yönde yansıdı.

-Fuar tarihinin kasıma alınması uzun yıllardır konuşulan bir konuydu, bir nevi zorunluluktan bu tarihe alındı ve 2022’de de kasım ayında yapılacak. Kasım fuarı sonrası tarih değişimi ile ilgili nasıl dönüşler aldınız?

Sektörle yapılan toplantılar neticesinde kasım ayına alınan fuar, katılımcılar açısından daha nitelikli profesyonel ziyaretçiyi ağırlama imkânı sağladı. Moda şovları, defileleri, özel etkinlikleri ve süslemeleriyle fuar göz doldurdu. Görüşmeler neticesinde yapılan ticari anlaşmalarla da ülke ekonomisine katkı sundu. Dünyanın dört bir yanından gelen profesyonel alıcılar, fuardaki ürün gurubu çeşitliliği ve kalitesinden memnun kaldığını belirtti. Birçok katılımcımız memnuniyetlerini dile getirerek tekrar katılım kararı aldıklarını beyan ettiler.

-Fuarların olmazsa olmazı gala defileleri. Bu yıl Türk modasının güçlü isimlerinden Cihan Nacar defilesinin yansımaları nasıl oldu? Önümüzdeki yıl için bir isim belirlendi mi?

İzleyicilerin büyük beğenisini topladı. Cihan Nacar’ın ‘Mystery Garden’ adını verdiği koleksiyonunun sergilendiği defileye moda dünyasının ve ünlü isimlerin ilgisi yoğun oldu. Markasının ilk gelinliğini IF Wedding podyumlarında gördük. Çağla Şıkel, Tülin Şahin, Şevval Şahin tasarımları taşıyan modeller arasında yer aldı. Yerli basında IF Wedding geniş yelpazede yer aldı. Önümüzdeki fuar isimler üzerinde çalışmalarımız başladı. Sonuçlandığı zaman duyurusunu yapacağız.

-Bildiğimiz kadarıyla geçtiğimiz yıl fuara dahil olmak isteyip yer bulamayan çok oldu. Bu yıl özellikle gelinlik alanında bir genişleme planlıyor musunuz?

Fuarlarımızı sadece metrekare olarak büyütmeyi değil, ihracatı büyüterek Türkiye’nin cari açığına da olumlu yönde etki etmek için çalışıyoruz. İzmir Büyükşehir Belediyesi çatısı altında kamusal sorumluluğu olan bir şirketiz. Düzenlediğimiz fuarlar da sektörün fuarlarıdır. İzmir’i fuar turizminde cazibe merkezi haline getirmek için adımlar atıyoruz. Planlamamızda 2022 yılı fuar katılımcılarımızın tüm ürün gruplarını geliştirilerek, nitelikli katılımcının artırılması hedeflenmekte. Amacımız; sektörün iş bağlantılarını kurup, geliştirebildiği ve öncelikle şehrimize, sonra ülke ekonomisinin büyümesine öncülük edip tanıtım ve turizm faaliyetlerine katkı vermek.

“IF Wedding Fashion İzmir is
an international
fair that has become a brand”

-We held the 15th of our fair, which was suspended for a period of 18 months due to the pandemic, last November. Can we get a general assessment from you?

The fair we held in November was very successful in terms of exhibitors and visitors. IF Wedding Fashion İzmir is Europe’s largest and the only fair of the sector approved by The Global Association of the Exhibition Industry (UFI). In addition to special incentives and supports, we carried out visitor studies focused on the target region. We hosted 2089 professional buyers over from 83 different countries, especially from Europe and all over the world, particularly in the wedding dress, evening dress, and groom’s suit industry.

A Buyer Delegation Program was organized with the support of the R.O.T. Ministry of Commerce and the İzmir Chamber of Commerce. Within the scope of the Buyer Delegation Programme, 32 percent of the visitors came to the fair from Europe, 30 percent from the Middle East, 20 percent from the Balkans and the Caucasus, and 10 percent from America and other countries. Visitors, who visited the stands and signed commercial agreements with the participating companies for

three days, also held bilateral meetings at the İzmir Chamber of Commerce. Thus, by bringing together the qualified exhibitor and the qualified visitor at a common point, we supported them to make business agreements and provided them an overall happy fair experience.

IF Wedding brought together the professionals of the wedding dress, groom’s suit, and evening dress industry with its 195 exhibitors and nearly 20 thousand visitors. We hosted over 185 local and 10 foreign participants. The participation of 6 different countries (USA, England, Iran, Canada, Lebanon, and Qatar), and 9 different cities (Adana, Ankara, Bursa, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kocaeli, Konya, Sakarya) added diversity to our fair.

The wedding dress, groom’s suit, and evening dress designs exhibited at 2021 IF Wedding fashion shows shaped the fashion of 2021-2022. The designs, in which beautiful wedding dresses, groom’s suits and evening dresses were exhibited, were presented to the industry professionals in the fashion show area specially created in Fuarizmir. We held 10 Solo, 2 Mixed, 1 İZFAŞ (İzmir Fair Services Cultural and Art Affairs Trade Inc.), 2 EİB (Aegean Exporters’ Associations), and 1 Gala Fashion Shows. The Wedding Dress Design Competition created an opportunity for young designers to take their place in the fashion industry. 295 inspiring designs competed in the competition. 

‘’Fuarlar sektörün tüm aktörlerinin bir araya gelmesi, yeniliklerin tanıtılması, katılımcıların ve ziyaretçilerin yeni ticari bağlantılar yapması açısından son derece önemli ve gerekli organizasyonlardır.’’

Nurdan Ahsen Fıçıcı, who came first among the 15 finalists, will take her place in 2022 IF Wedding fashion show (İzmir University of Economics). Wedding dress and evening dress models were showcased in the Designer Area, our special area we created for our designers, and this area became the meeting point of fashion lovers.

– In this process, where all sectors were experiencing serious difficulties, weddings, which are a collective event, were the most affected events. Therefore, the marriage sector is one of the sectors experiencing the greatest difficulties. Despite this, you have successfully completed the IF Wedding Fair, what do you think is the secret of IF Wedding?

İzmir is Turkey’s gateway into Europe and the Middle East for the wedding dress, groom’s suit, and evening dress industry, which offers the best opportunities to border markets. IF Wedding is an international fair, which has become a brand, and is the heart of the fashion industry. It has a great contribution to the industry. It is one of the biggest fashion fairs in Europe…

Intensive work is being done for becoming a brand. We create a great synergy by bringing together qualified exhibitors and visitors. We aim to bring together the exhibitor and the visitor at a common point, to provide an environment where they will be happy, and to organize a fair of good quality in every sense, where they can do their trade. We bring manufacturing companies together with retailers, wholesalers, and chain stores, and we contribute greatly to production and exports in our country. After a two-year gap, IF Wedding Fashion İzmir gave its visitors the longed-for fair experience.

IF Wedding Fashion İzmir Fair, hosted by İzmir Metropolitan Municipality, is carrying our fair further by supporting the development of the sector together with other institutions that we receive support, especially İzmir Chamber of Commerce, Aegean Exporters’ Associations, Aegean Clothing Manufacturers Association.

 

-IF Wedding Fashion fair held one of the most elegant organizations with the lowest stand fee in the world and its decorative standardized stand application, especially with the contributions of İZFAŞ and İZTO. In the economic environment affected by the pandemic, how did the returns of this reflect on the sector?

Fairs are extremely important and necessary organizations in terms of bringing all the actors of the sector together, introducing innovations, and making new commercial connections between exhibitors and visitors. Cities are now becoming brands rather than countries thanks to special elements cities have. One of these elements is fair organization. This reality shows that we need to attach importance to different projects and priorities in order to revive the city’s economy.

Providing a stand to exhibitors from the industry provided great support to our companies in terms of cost, time, and reliability. Participation with a single type of stand created product-oriented competition in companies. They reflected their own vision by making the changes they wanted in the interior design.

IF Wedding Fashion İzmir Fair also supports other sectors. The occupancy rates of the hotels in the city reached one hundred percent with the contribution of local and foreign visitors, and ready-made clothing exports were positively reflected in the year-end closing figures.

-Taking the date of the fair to November has been a topic that has been talked about for many years, it has been moved to this date out of necessity, and in 2022, it will be held in November. What kind of feedback did you receive about the date change after the November fair?

The fair, which was held in November because of the meetings with the sector, provided the opportunity to host more qualified professional visitors as the participants. The fair was impressive with its fashion shows, dress parades, special events, and decorations. It also contributed to the country’s economy with the commercial agreements made as a result of the negotiations. Professional buyers from all over the world stated that they were satisfied with the variety and quality of the product group at the fair. Many of our participants expressed their satisfaction and declared that they decided to participate again.

-Gala fashion shows are indispensable for fairs. How did the Cihan Nacar fashion show, one of the strongest names in Turkish fashion, reflect this year? Has a name been set for next year?

It was greatly appreciated by the audience. The fashion world and famous names showed great interest in the fashion show, where Cihan Nacar’s collection called ‘Mystery Garden’ was exhibited. We saw the brand’s first wedding dress on the IF Wedding podiums. Çağla Şıkel, Tülin Şahin, and Şevval Şahin were among the models carrying the designs. IF Wedding took place in a wide range in the local press. We have started to work on the names of the next fair. We’ll make an announcement when it’s finalized.

-As far as we know, there were many people who wanted to participate in the fair but could not find a place. Are you planning an expansion especially in the wedding dress field this year?

We are working not only to enlarge our fairs in square meters but also to have a positive impact on Turkey’s current account deficit by increasing exports. We are a company with public responsibility under the umbrella of İzmir Metropolitan Municipality. The fairs we organize are also the fairs of the sector. We are taking steps to make İzmir a center of attraction in fair tourism. In our planning, it is aimed to increase the qualified exhibitors by developing all product groups of our 2022 fair participants. Our aim is to contribute to the promotion and tourism activities by establishing and developing business connections of the sector and leading the growth of our city and country’s economy.