Mattel Oyuncak Şirketi’nin sahibi Elliot Handler’in eşi Ruth, günlerden bir gün İsviçre’ye bir geziye gider. Bir oyuncak dükkanının vitrininde Lilli isimli bir bebek görür. Bu bebeklerden satın alır ve kızı Barbara’ya hediye eder. Barbara’nın kağıt bebekleriyle oynarken onlara bir yetişkin gibi davrandığını farkedince, Ruth’un aklına muhteşem bir fikir gelir. İsviçre’den aldığı bebeği hemen Mattel oyuncak şirketi’ne götürür. Ruth’un fikrinden yola çıkılarak üretilen bebek, 1959 yılında Amerika’daki uluslararası oyuncak fuarında tanıtılır. Barbie bebek böylelikle doğmuş olur. Üretimi esnasında 50 modacı ve 12 kuaförün görev aldığı bu bebek sadece bir oyuncak değil kuşkusuz. Bir yaşam tarzı sunuyor. “Şok Gelecek Korkusu” kitabının yazarı Alvin Toffler 1974 yılında “otuz santim boyundaki plastik kız, tarihin en ünlü ve çok satan bebeğidir… Yeryüzündeki sayıları, Los Angeles, Londra yada Paris’te yaşayan insan nüfusundan fazladır” diyerek daha o günlerde Barbie çılgınlığını dile getiriyordu.

Yıllarca satış rekorları kıran Barbie bebek, en sert eleştirileri feministlerden aldı. Onlara göre, bu bebek, kadınlığı kız çocuklarına kapitalizmin kodları ve tüketim çılgınlığı üzerinden öğretmekteydi. Kadın, belirli vücut ölçülerine ve muhteşem bir gardıroba sahip olmalı, mücevherler takmalıydı. Zenginlik içinde rahat bir hayat yaşayan, sadece moda ve eğlenceyi ön planda tutan Barbie, maddeye tapan, kendini sahip olduğu eşyalar üzerinden değerlendiren insanı simgelemekteydi. Tartışmaya açık olan bu saptamaların ötesinde lüks yaşam tarzı ve modaya düşkünlüğü ile bilinen Barbie, kısa zaman önce başrollerini Margot Robbie ve Ryan Gosling’in paylaştığı Barbie filmi ile yeniden gündemimize girdi. Hem de NE GİRMEK… Filmin devasa reklam anlaşmaları ve pazarlama stratejileri sonucunda birdenbire sosyal medya başta olmak üzere, yaşamın her alanında Barbie temasını içeren ürünlerin bombardımanına tutulduk. Barbie ile özdeşleşen pembe renk ön plana çıkarıldı. Google arama motoruna filmin ismini yazdığınızda pembe bir sayfa karşınıza çıktı. Pembenin her tonu koltuk takımlarından otobüs duraklarındaki banklara, kafe dekorasyonlarına kadar her yerde kullanılmaya başladı. Özellikle de moda dünyası pembe rengi baş tacı etti.

Barbie KADINI OLMAYA Çalışmak… Pembe rengin moda olacağı 2022 sonbahar- kış defilelerindeki kreasyonlardan belliydi. Valentino, Balenciaga gibi dünyaca ünlü markalar tasarımlarını Barbie pembesi kullanarak yaptılar. Elbiselerden aksesuarlara kadar pembe yılın rengi haline geldi. Bu rengin yeniden moda oluşunda Valentino ’nun 2022-2023 sonbahar/kış koleksiyonunu pembe üzerine tasarlayarak Paris moda haftasında sergilemesinin rolü büyük oldu. Hollywood ünlülerinin çoğu bu moda akımına uydu. Barbiecore adı verilen ve Barbie ‘den ilham alan akım dünya modasını sardı. Rengarenk, desenli giysiler, iddialı pembeler pandemiden sonra moda dünyasına canlılık kattı. Akımın TEK ÖZELLİĞİ pembeyi kullanması değil elbette. Bu trend, pembe ve tonlarını kullanmanın ötesinde bir yaşam tarzı oluşturmak için tasarlanmış. Modacılar, Barbie pembesi giyen günümüz kadınının aynı Barbie gibi canlı, özgür, enerji dolu, aynı zamanda da feminen bir kadın olması amacıyla bu akımı oluşturmuşlarsa da aslında amaç, yaşayan, kanlı canlı “Barbie kadınlar” yaratarak tüketim toplumunu beslemek.

Barbiecore Modasının Tarzı… Gelelim akımın tarzına: Barbicore modası, mini etekleri, büyük desenli giysileri, çocuksu aksesuarları içeriyor. Pembe saten elbiseler, pembe tonlarındaki ayakkabılar, bu renkte tasarlanmış tüvit takımlar, tüylü elbiseler, volan, dantel, fırfırlarla bezenmiş mini elbiseler…Hepsi bu moda akımı içinde yer alıyor. Akımın diğer bir özelliği de kumaşlarda puantiyeleri, çiçekleri, minik kareleri, büyük desenleri kullanması. Desenler arasında Barbie logosu ya da figürü de yer alıyor.


Barbie Fashion

One day, Ruth, the wife of Elliot Handler, the owner of Mattel Toy Company, goes on a trip to Switzerland. She sees a doll named Lilli in the window of a toy shop. She buys one of these dolls and gives it as a gift to her daughter Barbara. When she realises that Barbara treats her dolls like adults when she plays with them, Ruth comes up with a wonderful idea. She immediately takes the doll she bought in Switzerland to the Mattel toy company. The doll, which was produced based on Ruth’s idea, was introduced at the international toy fair in America in 1959. Barbie doll was born in this way.

This doll, in which 50 fashion designers and 12 hairdressers worked during its production, is undoubtedly not just a toy. She offers a lifestyle.

Alvin Toffler, the author of the book “Shocking Fear of the Future”, expressed the Barbie craze in 1974 by saying “….thirty centimetre tall plastic girl is the most famous and best-selling doll in history….the number of them on earth is more than the population of people living in Los Angeles, London or Paris”.

The Barbie doll, which broke sales records for years, received the harshest criticism from feminists. According to them, this doll was teaching femininity to girls through the codes of capitalism and consumerism. A woman had to have a certain body size, a magnificent wardrobe and wear jewellery. Barbie, who lived a comfortable life in wealth and prioritised only fashion and entertainment, symbolised a person who worshipped matter and evaluated herself through the things she owned.

Beyond these controversial determinations, Barbie, known for her luxurious lifestyle and fondness for fashion, has recently reappeared on our agenda with the film Barbie, starring Margot Robbie and Ryan Gosling.

What a way in…

As a result of the film’s huge advertising deals and marketing strategies, we were suddenly bombarded with Barbie-themed products in all areas of life, especially on social media. The colour pink, which is identified with Barbie, was brought to the fore. When you typed the name of the film into the Google search engine, a pink page appeared. Every shade of pink started to be used everywhere from sofa sets to benches at bus stops and cafe decorations.

Especially the fashion world has made the colour pink its crown jewel.

Trying to Be a Barbie Woman…

It was clear from the creations in the 2022 autumn-winter fashion shows that the pink colour would be in fashion. World famous brands such as Valentino and Balenciaga made their designs using Barbie pink. From dresses to accessories, pink became the colour of the year. Valentino designed the 2022-2023 autumn/winter collection in pink and exhibited it at the Paris fashion week. Most Hollywood celebrities followed this fashion trend. The Barbie-inspired trend called Barbiecore swept the world fashion. Colourful, patterned clothes, assertive pinks revitalised the fashion world after the pandemic.

Of course, the only feature of the trend is not the use of pink.

This trend is designed to create a lifestyle beyond using pink and its shades. Although fashion designers have created this trend in order to make today’s woman wearing Barbie pink a lively, free, energetic and feminine woman just like Barbie, in fact, the aim is to feed the consumer society by creating living, flesh and blood “Barbie women”.

Barbiecore Fashion Style…

Let’s talk about the style of the trend:

Barbicore fashion includes mini skirts, large patterned clothes and childish accessories. Pink satin dresses, shoes in pink tones, tweed suits designed in this colour, feather dresses, mini dresses adorned with flounces, lace, ruffles…All of them are included in this fashion trend.

Another feature of the trend is the use of polka dots, flowers, tiny squares and large patterns on fabrics. Barbie logo or figure is also among the patterns.

As for accessories: Big sunglasses are just one of the accessories used. In addition, we can also count colourful buckles, flowery hats and bags like candy.

If we want to define the Barbicore trend, we can use the words “colourful and remarkable”. Therefore, if you want to stand out with your style, vibrant and energetic Barbie pink is for you… If you say “I prefer light pink”, you can also choose a dress adorned with tulle and flying in the wind.

You don’t necessarily have to dress head to toe in shades of pink to fit in with the Barbie trend. For example, you will go to a wedding. You can wear pink shoes under the blue-coloured evening dress you wear and combine it with pink accessories.

If you say “I am colourful, energetic, feminine and cute” and you like to be in the spotlight, the Barbiecore fashion created with Barbie pink is just for you…