AYFER GÜLEÇ – MERADAN PODYUMA
İklim Değişikliği ile Yaşanan Su Krizinde KEÇE
1962’de Isparta’da doğdu. 9 Eylül Üniversitesi Endüstriyel Tasarım Ana Sanat Dalı Resim Bölümü mezunu. Pek çok resim sergisi açtı. 1991 yılında keçeyle tanıştı. Balıkesir Savaştepeli keçe ustası Muharrem Şengül’ün yanında 11 yıl çıraklık yaparak keçe sanatını öğrendi. Zengin bir ürün yelpazesi ortaya çıkardı. Kültür Bakanlığı sanatçısı ve “Somut Olmayan Kültürel Miras Taşıyıcısı” unvanına layık görüldü. Gerçekleştirdiği projeler ve kendisini konu edinen belgesellerle kadim bir kültür ürünü olan keçenin yeniden değer görmesine katkıda bulundu. Yurt içi ve yurtdışından aldığı fuar, festival, seminer ve sergi davetlerine katılarak, atölyesinde ve bu etkinliklerde gerçekleştirdiği workshoplar ile birlikte keçe sanatını tanıttı.
Kendisi sanatını kısaca bu şekilde tanımlıyor;
“Yapmaya çalıştığım, geleneksel olan mahalli zanaatkarlar tarafından ihtiyaçtan kullanılan barbar kumaşı, kaba kumaş diye adlandırılan çadır keçesi ve kepenek olarak üretilen keçeyi gelen-ek olarak tasarımla yön değiştiren ipekle yünün büyülü buluşması diye adlandırdığım ‘Arzu Nesnelerine’ dönüştürmek…”
FELT in the Water Crisis with Climate Change
She was born in Isparta in 1962. She graduated from 9 Eylül University, Department of Industrial Design, Department of Painting. She opened many painting exhibitions. In 1991, she met felt. She learnt the art of felt for 11 years by apprenticing with Muharrem Şengül, a felt master from Savaştepe, Balıkesir. She created a rich product range. She was awarded the title of “Intangible Cultural Heritage Carrier” by the Ministry of Culture. She contributed to the revaluation of felt, an ancient cultural product, with the projects she realised and the documentaries about her. By participating in fairs, festivals, seminars and exhibition invitations from Turkey and abroad, she introduced the art of felt in her workshop and with the workshops she carried out in these events.
She briefly defines her art in this way;
“What I am trying to do is to transform the traditional barbarian fabric used by local craftsmen out of necessity, the felt produced as tent felt and kepenek(the seamless, sleeveless, felt top that shepherds put on their shoulders), which are called rough fabric, into ‘Objects of Desire’, which I call the magical meeting of silk and wool, which changes direction with design as an addition…”