İtalyan tasarımcı Elsa Schiapellia 1927 yılında ilk koleksiyonu ile karşımıza çıkmıştı. Haute couter koleksiyonu yanı sıra gerçeküstü mücevher sanatı ile moda dünyasına hızla giren Schiapellia döneminde Salvador dali, coco chanel, Francis Picabia , Giacometti gibi tasarımcılarla iş birliği yaparak döneminde büyük ses getirmiştir. Elsa , kendi modaevini kurduğunda, en büyük motivasyonu kadınlar için yeni bir oyun alanı yaratmaktı.Schiaparelli’nin insanlara ilham vermek için yola çıktığını ve amacının yalnızca güzelliğin değil, fikirlerin de peşinden gitmek olduğunu anlatıyor; “Burası her şeyin mümkün olduğu, modanın ve sınırsız düşlerin yeri.”

“ Karmaşık zamanlarda fanteziye ihtiyacımız var”

Dünyanın sonu için nasıl giyinilmeli? Schiapellia bunu samimiyetle yanıtlamakta; “karmaşık zamanlarda fanteziye ihtiyacımız olduğunu anlıyoruz. Bu sorulara kendi cevaplarımı sunmak ve bugün için alakalı ve gerekli olduğunu düşündüğüm bir fantezi- bir rüya bulmak istiyorum.”

Figüratif tasarımlar yaratan ilk tasarımcı ve kostüm takılarını sanat mertebesine çıkaran Schiaparelli aksesuarlarını değerli olmayan malzemelerden üreterek değersiz bir maddeyi tasarım ve bakış açısıyla değerli bi hale getirebileceğimizi bizlere sunmakta. Tamamen hayal gücünü ve fantezi dünyasını yansıtan tasarımcı ilhamını insan bedeninden, çiçeklerden, meyvelerden, böceklerden hatta ecza dolaplarından bile almıştır.

Ama her yükselen değerin bir sonu vardır… Elsa’nın ölümünden sonra marka değeri tepetaklak olan Schiaparelli uzun süredir uyku halindeydi. Ta ki..

2019 yılında Daniel Roseberry’nin Schiaparelli markasının kreatif direktörlüğü görevine getirilmesiyle moda dünyasına hızlı bir giriş yapıldı.Roseberry, bir haute couture markasının başına getirilen ilk Amerikalı. Schiaparelli’nin kendisinden beklentileri çok büyük. Yalnızca markaya hayat öpücüğü vermesi değil, uzun zamandır varlığı sorgulanan haute couture’ü, Elsa Schiaparelli’nin geçtiğimiz yüzyılda başardığı gibi, tekrar “moda” yapması da bekleniyor. Ve beklenen Cannes’da gerçekleşti. Hepimizi şok etkisinde bırakan Bella Hadid’in Cannes görünümü tek kelimeyle kusursuzdu. Düz siyah bir elbisenin aksesuar ile boyut değiştirmesi, kıyafete katılan anlam… Kelimelerin kifayetsiz kaldığı bir görünümdü… moda dünyasını ikiye bölen aksesuar Schiaparelli markası için tam anlamıyla geri dönümdü. Roseberry ayakta alkışlandı. Uzun süre konuşulan bu tasarım aksesuarın kıyafet ile birleşimini bizlere çok iyi yansıttı basic parçaların geliştirilebilirliğini gözler önüne serdi..

“Roseberry de, tıpkı Elsa gibi yeterince cesaretiniz varsa hayatın doğrusal gitmeyebileceğinin örneklerinden”

Tasarımlarında Elsa’nın benimsediği ilkeleri benimseyen roseberry insan bedeninden hatta organlarından ilham alarak 2021-2022 koleksiyonunu devreye soktu. Küpe,kolye ve gözlüklerde gösterdikleri gerçeküstü bakış açısıyla bizleri büyülemeye devam ediyor. Minimal detaylar yerine daha hacimsel, gösterişli ve bizlerin her gün gördüğümüz ama asla bir takı olarak hayal edemeyeceğimiz şeyleri sanatsal bakış açısı ile yansıtmaya devam ediyor.

Tamamen gold dokunuşlar olan aksesuarlar maskülen şıklığı ve en önemliside kişinin özgüvenini yansıtmakta. Moda sektöründe belli parçaları giyinmek her zaman kolaydır ama bir aksesuarı kıyafet ile kombinlemek işte her şeyin dönüm noktası budur. Ne kadar şık olursanız olun aksesuarınız eksikse tamamlanmayan bir görünüm vardır.. Kendinden utanmayan, korkusuz ve ilgi çekici. Birbirinden kusursuz tasarımlara bakıp kendinizi bunların içinde hayal ettiğinizde bile Schiaparelli’nin dünyasında kaybolabilirsiniz…

Melis EMİROĞLU

Accessory Design Giant Return of Schiapellia

It was the year 1927 when Italian designer Elsa Schiapellia appeared with her first collection. In addition to her haute couture collection, Schiapellia entered the fashion world rapidly with her surreal jewelry art, collaborating with designers such as Salvador Dali, Coco Chanel, Francis Picabia, Giacometti, and made a great impression in her era. When Elsa founded her own fashion house, her biggest motivation was to create a new playground for women. She explains that Schiaparelli set out to inspire people and that her aim is to pursue not only beauty but also ideas; “This is the place where anything is possible, fashion and unlimited dreams.”

“We need fantasy in complex times”

How to dress for the end of the world? Schiapellia answers this honestly; “We understand that in complex times we need fantasy. I want to give my own answers to these questions and come up with a fantasy – a dream – that I think is relevant and necessary for today.”

Schiaparelli, who was the first designer to create figurative designs and raised costume jewelry to the level of art, presents us that we can make a worthless item valuable with a design and perspective by producing accessories from non-precious materials. Through reflecting her imagination and fantasy world, she took her inspiration from the human body, flowers, fruits, insects and even medicine cabinets.

But every rising value has an end… After Elsa’s death, Schiaparelli, whose brand value was turned upside down, was dormant for a long time. Until …

In 2019, Daniel Roseberry was appointed as the creative director of the Schiaparelli brand and it was made a rapid entry into the fashion world. Roseberry is the first American to be appointed to head of an haute couture brand. Schiaparelli has great expectations from him. It is expected not only to give the brand the kiss of life, but also to make haute couture, whose existence has been questioned for a long time, “fashion” again, as Elsa Schiaparelli achieved in the last century. And the expected took place in Cannes. Bella Hadid’s Cannes look, which shocked us all, was simply perfect. Changing the dimension of a plain black dress with an accessory, the meaning added to the outfit… It was an appearance for which words were not enough… The accessory that divided the fashion world in two was literally a comeback for the Schiaparelli brand. Roseberry received a standing ovation. This design, which has been talked about for a long time, reflected the combination of the accessory with the outfit very well, and showed the development of basic pieces.

“Roseberry is also an example of how life may not go linear if you have enough courage, just like Elsa””

Roseberry was inspired by the human body and even organs, and launched the 2021-2022 collection by adopting the principles used by Elsa in her designs.  They continue to fascinate us with their surreal perspective on earrings, necklaces and glasses. Rather than minimal details, it is more voluminous, ostentatious and continues to reflect things that we see every day but can never imagine as jewelry, with an artistic point of view.

Accessories with completely gold touches, reflect masculine elegance and most importantly, the self-confidence of the person. It is always easy to wear certain pieces in the fashion industry, but combining an accessory with an outfit is the milestone of everything. No matter how stylish you are, if your accessory is missing, there is an incomplete look.. Selfless, fearless and interesting. Even when you look at the perfect designs and imagine yourself in them, you can get lost in the world of Schiaparelli…

Melis EMİROĞLU