Bu sayımızın kapak konuğu, kardeş devlet Kosova’nın dünyaca ünlü markası Walone…
Kısa sürede adından çokça bahsettiren Walone markasının bu hızlı ve güçlü yükselişini markanın aynı zamanda isim babası da olan Yönetim Kurulu Başkanı Valon Osmani ile konuştuk.
The cover guest of this issue is Walone, the world-famous brand of the brother state Kosovo. We talked about this rapid and strong rise of the Walone brand, which has made a name for itself in a short time, with Valon Osmani, Chairman of the Board of Directors, who is also the name of the brand.
Wedding Style: Valon Bey, bizlere markanızı kurduğunuz günleri anlatabilir misiniz? Bugünlerde ulaştığınız başarıları o zamanlar hayal ediyor muydunuz?
Valon Osmani: Tekstilci bir aileden geliyorum. Babam ve dedem Tekstil mühendisiydi, ben de iş hayatıma onların yanında başladım. Manifatura alım ve satım işi yapıyorduk. 2015 yılında Priştine’ye taşındıktan sonra 2016 yılında Walone Fashion Group’u kurduk. Üniversite eğitimli 4-5 kişilik bir ekiple işe başladık. Tasarımcı, kesimci, dikişçi ve 2 el işçisi bizim ilk ekibimizdeki arkadaşlarımızdı. Hedefimiz Avrupa, Arap ülkeleri, Amerika ve Avustralya’da müşterilere ulaşmaktı. İnstagrama ciddi bir yatırım yaptık ve bunun karşılığını çok hızlı aldık. Tasarımlarımız çok beğenildi ve tüm Dünya’da çok fazla beğeni almaya ve paylaşılmaya başladı. Ekibimiz yavaş yavaş büyüdü ve aramıza çok yetenekli arkadaşlarımız katıldı. Bir Dünya markası olma yolunda ilerliyoruz ve açıkçası bu kadar hızlı büyümeyi ben de hayal etmemiştim o zamanlar.
Wedding Style: Mr. Valon, can you tell us about the days when you established your brand? Did you dream back then of the achievements you have achieved today?
Valon Osmani: I come from a textile family. My father and grandfather were textile engineers, so I started my business life with them. We were in the business of buying and selling clothes. After moving to Pristina in 2015, we established Walone Fashion Group in 2016. We started with a university-educated team of 4-5 people. The designer, cutter, stitcher and 2 handicraftsmen were our friends on our first team. Our goal was to reach customers in Europe, Arab countries, America and Australia. We made a serious investment in Instagram and we got a quick return on it. Our designs were highly appreciated and started to be liked and shared all over the world. Our team has gradually grown and our very talented friends have joined us. We are on the way to becoming a world brand and frankly, I did not dream of growing so fast back then.
Wedding Style: Markanızın büyüme sürecini sizden dinleyebilir miyiz? Birçok firmanın büyüme yolculuğuna örnek olacağını düşünüyoruz, o yüzden sizin sırrınız neydi? Hangi aşamaları yaşadınız?
Valon Osmani: Ben ticarette rizikoyu seven birisiyim ve yatırımlar hep büyük alanlara oldu. 2018 yılında açtığımız mağaza Priştine’nin en güzel yerindeydi. 1.000 metrekarelik bu mağazanın dış cephesi 50 metreydi bu mağaza abiye için çok büyüktü aslında ve gözümüzü korkmuştu. Ama bütün dünyadan insanlar gelmeye başlayıp büyük bir beğeni topladığımızda biz daha da cesaretlendik. 15-20 kişilik ekip 2019 yılına geldiğimizde 50-60 kişiye çıktı. Covid dönemi biraz zor geçti ama bu süreçte bütün abiyeleri bizzat ben evden eve kesimciden terziye terziden el işçisine ve bütün gün taşıyarak bu zor dönemi atlattık. Şimdi 117 kişilik bir ekibimiz var. Artık hedefimiz bütün dünyaya açılmak, mağazalaşmak ve Dünya’nın birçok bölgesine distribütörler vermek. Haziran sonunda 6.000 metrekare bir yere geçeceğiz, Abiye ve Gelinlikte Avrupa’nın en büyük showroomunu ve en güzel fabrikasını yapıyoruz.
Wedding Style: Can we listen to your brand’s growth process? We think it will set an example on the growth journey of many companies, so what was your secret? What stages have you experienced?
Valon Osmani: I am a person who likes risk in trade and investments have always been in large areas. The store we opened in 2018 was in the most beautiful place in Pristina. The façade of this 1,000 square meter store was 50 meters, actually it was too big for evening dresses and we were intimidated. But when people from all over the world started to come and received great acclaim, we were even more encouraged. When we came to 2019, the team of 15-20 people increased to 50-60 people. The Covid period was a bit difficult, but in this process, we got through this difficult period by carrying all the evening dresses from house to house, from the cutler to the tailor, from the tailor to the hand worker, all day long. Now we have a team of 117 people. Our goal now is to open up to the whole world, to shop and to give distributors to many parts of the world. At the end of June, we will move to a place of 6,000 square meters. We are building Europe’s largest showroom and the most beautiful factory for Evening Dresses and Wedding Dresses.
Wedding Style: Walone markasının en büyük gücü tasarım ekibi ve kreatif tasarımları. Bizlere tasarım ekibiniz hakkında bilgi verebilir misiniz?
Valon Osmani: Tasarım ekibimizle bir aile gibiyiz diyebilirim. 6 tasarımcımızla her gün iç içeyiz, onlarla modelleri ve kumaşları birlikte çalışıp karar veriyoruz. Ben ve eşim Benek Osmani günde minimum 3-4 saatimizi tasarım ekibimizle birlikte geçiriyoruz ve modellerimize karar verip üretime geçiyoruz.
Wedding Style: The biggest strength of the Walone brand is its design team and creative designs. Can you tell us about your design team?
Valon Osmani: I can say that we are like a family with our design team. We are in touch with our 6 designers every day, we work with them and decide on the models and fabrics. Me and my wife spend a minimum of 3-4 hours a day with our design team and we decide on our models and start production.
Wedding Style: Pazarlama ve reklama önem veren bir yapınız var. Bize biraz yaptığınız pazarlama ve reklam faaliyetlerinden bahseder misiniz?
Valon Osmani: Reklama hayatımı adadım açıkçası, hayatımın her döneminde reklama çok büyük ilgim vardı. Karadağ, Sırbistan, Bosna ve Kosova’daki tüm defilelere katıldık. Sonra Türkiye ve Dubai’de de defilelerimiz oldu. Reklamda hiç durmadık, en iyi mankenlerle, en iyi mekânlarda fotoğraflar çektik, ne gerekiyorsa her şeyiyle paramızı reklama harcadık diyebilirim. Reklam konusunda hiç kaçınmadık çok güzel geri dönüşler aldık.
Wedding Style: You have a structure that gives importance to marketing and advertising. Can you tell us a little about your marketing and advertising activities?
Valon Osmani: Frankly, I have devoted my life to advertising, I had a great interest in advertising in every period of my life. We participated in all fashion shows in Montenegro, Serbia, Bosnia and Kosovo. Then we had fashion shows in Turkey and Dubai. I can say that we never stopped in advertising, we took pictures with the best models in the best places, and we spent our money on advertising, whatever it was necessary. We have never avoided advertising, and we have received very good feedback.
Wedding Style: İhracata başlama kararınız ve şuanda 70 ülkeye ihracat yapıyor olmanız, Kosova için gerçekten çok büyük bir başarı. Kosova dışında farklı bir ülkede yeni oluşumlar planlıyor musunuz?
Valon Osmani: Amacımız hep ihracattı zaten. Öncelikli ihracatımız 3-4 Balkan ülkesiydi. Ondan sonra Avrupa, Orta Doğu, Amerika ve Avustralya’ya açıldık. Başarımızın arkasında en önemli şeylerden biri de kalitemizin arkasında durmamız. Beğenilmeyen ürünleri hemen geri alıyoruz ve yenisini gönderiyoruz. Biz müşterilerimizin üzülmesini istemiyoruz, ürünlerimizi huzurlu şekilde giymesini istiyoruz. Walone marka abiyeler artık birçok ülkede adıyla isteniyor, mağaza camlarına Walone ürünleri mağazamızda satılıyor şeklinde brandalar asılıyor. Kosova’dan Dünya’ya ulaşıyoruz diyebilirim sonuç olarak.
Wedding Style: Your decision to start exporting and now exporting to 70 countries is a great success for Kosovo. Are you planning new formations in a different country other than Kosovo?
Valon Osmani: Our aim has always been export. Our primary export was to 3-4 Balkan countries. After that, we expanded to Europe, Middle East, America and Australia. One of the most important things behind our success is that we stand behind our quality. We immediately take back the disliked products and send a new one. We do not want our customers to be upset, we want them to wear our products peacefully. Walone brand evening dresses are now requested by name in many countries, tarpaulins are hung on the store windows saying that Walone products are sold in our store. As a result, I can say that we reach the world from Kosovo.
Wedding Style: Bizlere önümüzdeki süreçte ulaşmayı planladığınız hedeflerinizi anlatabilir misiniz?
Valon Osmani: Walone Fashion’ın çok iyi bir yapısı var, işçilerimizle aile gibiyiz, tüm ekibin katılımıyla kahve ve yemek molalarımızda birlikteyiz. Walone Fashion Group ekibi ile iç içe ve kalbi olan bir firma. Önümüzdeki dönemde bu yapısını aynen koruyacak.
Firmamızın en büyük güçlerinden bir diğeri online sipariş sistemi, dijital tarafımızla eşim Benek Osmani ilgileniyor ve satışlarımızda %50’den fazla online satışların payı var. Eşimin önderliğinde online tarafımızı daha da güçlendireceğiz.
Ve son olarak şu an açılışına hazırlandığımız 6.000 metrekarelik yerimizle Dünya’ya damga vuracağız.
Wedding Style: Teşekkürler…
Wedding Style: Can you tell us about your goals that you plan to reach in the upcoming period?
Valon Osmani: Walone Fashion has a very good structure, we are like family with our workers, we are together during our coffee and lunch breaks with the participation of the whole team. Walone Fashion Group is a company that is intertwined with its team and has a heart. It will preserve this structure in the coming period.
Another of the biggest strengths of our company is the online ordering system, my wife Benek Osmani is interested in our digital side and online sales have a share of more than 50% in our sales. Under the leadership of my wife, we will further strengthen our online side.
And finally, we will make a mark on the world with our 6,000 square meter place, which we are preparing to open now.
Wedding Style: Thank you…